Är du en delare eller en fluktare?

dukat för knytkalas

Internet är som ett stort knytkalas. Det är bara att plocka för sig. Kunskap, inspiration och verktyg står uppdukat. Det bjuds generöst men det väcker också förväntningar på dig, att du ska bidra med något smarrigt till bordet. 

Det är helt fantastiskt! Som nystartad egenföretagare finns nästan allt att hämta på nätet – gratis. Jag kan skatta mig lycklig att det är år 2016 och inte 2006! När väl aktiekapitalet (50 000:-) var insatt och domännamnet (några hundralappar) köpt krävdes inga fler investeringar för att komma igång. Det är en generös värld där ute i cyberrymden. Jag har byggt hemsida, kopplat den till Google Analytics, gjort e-post utskick och bokfört utan att betala ett öre. För 10 år sedan hade jag fortfarande suttit och klistrat igen kuvert.

Exempel på gratistjänster:

  • Hemsida: Word Press
  • Analysverktyg:  Google Analytics
  • E-post-system: Get a Newsletter
  • Bokföring:  Kapitas
  • Omvärldsbevakning:  Google Alerts
  • Marknadsföring: optimering för sökmotorer & spridning i sociala medier
  • To do-verktyg: Wunderlist (mobilapp)

Vågar du dela med dig?

Blir du bjuden på middag är det kutym att bjuda tillbaka. Det är den andra sidan av myntet. Du förväntas också att vara generös. På internet gäller samma principer för företag som för privatpersoner.  Vem gillar en ”spökföljare” som flitigt tittar på Facebook och Instagram men aldrig delar med sig? Samma sak gäller för företag. De som är ”snåla” blir inte populära bland sökmotorerna och får inte kundernas förtroende. 

Visa vad du kan och vem du är så får du lojala följare 

Jag på Snapchat
Bjud på dig själv – Snapchat
Bild från snapchat
…eller så här

 

1 kommentar

Leave a Comment

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *