Det är bra att tro på sig själv när du ska starta eget. Men misströsta inte om du inte hittar modet på en gång. Det finns där, bara du letar. Tro mig – jag vet!
Hur många nätter har jag inte vaknat och ångrat att jag började fundera på att säga upp mig. När lakanen vrider sig runt benen och är blöta av svett känns idén inte så lysande längre. I hjärnan fladdrar minnessekvenser förbi. Bilder av skrattande kollegor, spännande resmål och tokiga fester. Varför avstå från allt det? För vad? En befängd dröm om att få styra min egen tid!?
Identitet på vistikort
Mitt i vägskälet tappade jag självförtroendet. Det var som om alla mina år som marknadschef och företagsledare inte var någonting värda om jag inte var kvar på Bokningsbolaget. Utan företaget – ingen kompetens. Det var tufft att inse att det var en så stor del av min identitet. Nätverk, kontakter, kunskap – 30 år av bara konferenser! Skulle jag utplånas helt utan titel på visitkortet, suddas ut utan delägarskap, sluta existera när jag blivit ersatt?
Räddad av content marketing
Jag samlar på skrivböcker. De fylls med resminnen och dagboksanteckningar. Nu plockade jag fram min allra finaste tulpanbok från Amsterdam. Sida upp och sida ner fylldes med listor. För- och nackdelar, svagheter och styrkor, förluster och vinster. Successivt växte en målbild fram. Mina styrkor sammanföll med höstens marknadstrend: innehållsmarknadsföring. ”Alla företag borde anställa en journalist” var budskapet. Sakta började jag hitta mig själv och mina egna förmågor. Jag har ju faktiskt arbetat med content marketing i 20 år. Det blev min räddning och modet kom tillbaka. Vad skulle du hitta om du gjorde en inre research?
8 tips för att hitta modet:
- Stanna upp och reflektera – låt dig inte dras ned i en nedåtgående spiral
- Leta i dig själv – vad kan du som andra kan ha hjälp av?
- Ta itu med din rädsla – vad är det värsta som kan hända?
- Lyssna bara på de positiva rösterna i din omgivning, stäng öronen för de negativa
- Fokusera på möjligheter – inte på det som kan gå fel
- Hitta kraften i din målbild – du ska TILL något, inte FRÅN något
- Unna dig själv att spåna vilt – av 10 knasigheter kanske en idé är genomförbar
- Skriv listor: möjligheter, styrkor, ekonomiska förutsättningar, kontakter…