Tre dagar i San Francisco

Magnolior som blommar i februari, kinesiska gummor som stoppar lappar i lyckokakor och hummersoppa serverad i surdegslimpor. Det är svårt att sortera alla intryck från San Francisco. En sak är säker – det är en stad som berör och förför.

San Francisco liknar ingen annan stad. Inramad av ett kallt Stilla Hav och snöklädda berg klättrar den över dramatiskt branta kullar. Klimatet är milt året runt. Vi reste mellan januarikyla hemma och snöfall på kanadensisk skidort. Men i San Francisco var det behagligt och grönt. Redan när flygplanet började gå ner för landning såg vi Golden Gatebron genom fönstren. Det kändes overkligt. Fram till nu hade den varit en fiction, en kuliss i filmer och TV-serier. Men där låg den och det gjorde också fängelseön Alcatraz, som en liten prick mitt i San Franciscobukten. Vi hade tre dagar på oss. Det är inte mycket. Ofta när jag är på resa brukar jag välja lite udda sevärdheter, platser som inte alla andra besöker. Nu kände jag precis tvärtom. Jag ville uppleva allt det som San Francisco är känt för. Spårvagnar, sjölejon och Golden Gatebron.

Det är lätt att göra misstag första gången du besöker en storstad. Min hotellbokning var ingen succé. Charmigt boende med levande jazz och gratis vin varje eftermiddag. Men hotellet låg ett kvarter från ”no go zone” (Tenderloin) vilket blev uppenbart när vi klev ut på gatan kvällstid. Till nästa gång vet jag bättre. De italienska kvarteren North Beach med sina charmiga tavernor blev en favorit. Som en småstad mitt i storstaden, med sin egna kultur och prägel. Bokhandlare, snygg graffiti och mysiga små caféer.

Att lära känna San Francisco visade sig vara en upptäcktsresa mellan olika stadsdelar. Alla har sin egen karaktär och personlighet. På en dag kunde vi förflytta oss mellan flera kontinenter. Hela världen finns representerad i San Fransisco liksom olika tidsepoker. Hippiekvarteren ser ut som på 60-talet, spårvagnarna som på 1870-talet och Downtowns supermoderna skyskrapor står i kontrast till de victorianska trävillorna.

Atmosfären i San Franciscos är färgstark. Överallt möttes vi av vänliga människor, måna om att vi skulle älska deras stad. Samtidigt var det svårt att ducka för andra människors utsatthet. San Fransisco är en storstad med allt vad det innebär. Tre dagar var för kort tid för att lära känna denna mångfasetterade stad. Men vi hann uppleva de mest kända sevärdheterna och lite till.

9 måsten i San Francisco

Telegraph Hill
En av de första saker vi gjorde var att promenera upp till Coit Tower på Telegraph Hill. Från toppen av det gamla tornet hade vi utsikt över hela staden och bukten. Eftersom det är svårt att få grepp över San Fransiscos kullar och vikar var det perfekt att gå runt med kartan och försöka bilda sig en uppfattning om stadsdelar och väderssträck.

Golden Gatebron
Den berömda bron är vackrast på håll men det var ändå en stark upplevelse att promenera ut på den gamla järnkonstruktionen. Så mycket romantik och tragik som utspelats här! Det lär gå åt 38 000 liter målarfärg per år för att bevara den vackra nyansen av orange. Vi tog lokalbussen hit ut men det trevligaste sättet lär vara att cykla utmed kusten från Fisherman’s Wharf (där finns flera uthyrare).

San Francisco

Pier 39, Fischerman’s Warf & sjölejonen
Det är som ett tivoli. Karuseller, souvenirbutiker och turistfällor kantar Pier 39. Fortsätt bort mot Fischerman’s Warf. Fortfarande mycket turister men utmed kajkanten ligger genuina fiskrestauranger. Skaldjur av alla de slag serveras, varma och kalla. En paradrätt är urgröpt surdegsbröd med hummersoppa i. Vi hade svårt att slita oss från Fischerman’s Warf och sjölejonen som låg och pöste på pontonerna.

Alcatraz
En gång i tiden var Alcatraz ett av världens mest rymningssäkra fängelser. Kända brottslingar som Al Capone har avtjänat sitt straff här. Idag är ön en stor turistattraktion och bjuder på en medryckande upplevelse. Besöket på fängelseön blev en av resans höjdpunkter tack vare ett audiosystem som slussade oss runt mellan celler och rastgårdar. Vi gick aldrig tillsammans med andra (trots att det var fullt på ön) och i våra öron spelades ett spännande skådespel upp. Färjan till fängelseön går från Pier 33 men det är säkrast att boka biljett i förväg.

SFMOMA
SFMOMA var Kaliforniens första museum för modern konst och  bara byggnaden i sig är värd ett besök. Museet ligger mitt i stan, inte långt från Union Square. I den permanenta utställningen hänger verk av kända konstnärer som Henri Matiss, Andy Warhol och Frieda Kahlo. Mest känd är kanske Jeff Koons skulptur i guld med Michael Jackson och apan Bubbles. Missa inte den gigantiska shoppen!

China Town
Lyckolotter, ginseng och tempelblommor. Att gå in genom porten till China Town är som att resa till Asien. Dofterna, färgerna och ljuden. Alla förnimmelser lurar dig att tro att du är i Kina. Visst är det gott om turistbutiker men bakom huvudgatan ligger grönsaks- och djurmarknader. Vi tittade in i Fortune Cookie Factory. Lyckokakorna lär härstamma ifrån San Fransiscos China Town och än idag sitter äldre damer och paketerar dem för hand.

Golden Gate Park & Botaniska Trädgården
Lite orutinerat åkte vi till de Young Museum en måndag. Stängt, naturligtvis. Det lär vara ett fantastiskt museum så det får bli nästa gång. Mitt emot ligger Botaniska Trädgården och där blommade magnolior av alla de slag. En upplevelse jag inte skulle varit utan. Golden Gate Park (som inte ligger vid bron) är enorm och rymmer även en japansk trädgård och en sjö.

Haight Ashbury
Från Botaniska Tädgården promenerade vi genom mysig ”hipsterkvarter” med vegankrogar och vintagebutiker. Vårt mål var Haight Ashbury och ju närmre vi kom desto fler hippiebutiker såg vi och desto tätare låg marijuanaröken. Hight Street, där bland annat Jimmie Hendrix bott, är värt ett besök för sitt udda folkliv och sina häftiga butiker. Kläder från Tibet, exklusiva 20-talsklänningar och pipor av alla de slag.

Spårvagnen & de branta backarna
Det går knappast att lämna San Fransisco utan att ha åkt kabelspårvagn uppför Nob Hill. De motorlösa vagnarna går på en lina över de berg-och-dal-bane-liknande backarna. Notera att alla bilar är parkerade med hjulen på snedden för att inte kana nerför. En känd backe är Lombard Street som tros vara världens kurvigaste gata. På grund av lutningen byggdes åtta tvära hårnålskurvor så att bilar skulle kunna ta sig ner under kontroll.

Resa hit: SAS flyger direkt från Köpenhamn 6 gånger i veckan, flygtid drygt 11 timmar
Tidsskillnad: + nio timmar.
Klimat: temperatur sommartid på cirka 22 grader och på vintern mellan 13-15 grader