Storytelling handlar om att ge ett varumärke liv. Att få fakta att dansa och att göra bakgrunden kittlande. Alla företag har en historia värd att berätta. Drivkrafter, härliga medarbetare och nöjda kunder blir intressanta storys.
De sista dagarna har min hjärna varit full av storytelling. Veckans tema på copykursen som jag håller i på Nackademin är reportage och varumärkesberättande. Studenterna ska träna på att skriva miljöskildringar och företagscase. Jag hoppas att de ska tycka att det är lika kul som jag gör.
Oavsett om du berättar din historia med text, bild eller film får du ta fram din kreativitet och vara lite mer personlig. Det är befriande. Både för den som skapar innehållet och för mottagaren. Helt plötsligt får vi använda andra delar av vår hjärna och gå tillbaka till urgamla traditioner. Lägerelden har blivit marknadsföring.
Varför är storytelling så effektivt?
- Spännande historier skär igenom bruset
- De fångar och behåller uppmärksamheten
- Vi agerar (köper) ofta med hjärtat
- Historierna upplevs som en dialog, som en relation
- En lyckad story speglar värderingar och kärnvärden
- Berättelser från nöjda kunder skapar trovärdighet
- De ger företaget personlighet
Framförallt ger historier målgruppen anledning att komma tillbaka. De vill höra fortsättningen och veta hur det gick.
Idag fick jag in ett uppdrag att skriva en artikel om ett bistro i Solna. Först fick jag panik. Vad kan det finnas att berätta? Efter en stunds googlande hittade jag storyn. Grundaren hade startat verksamheten genom att leverera mat med cykel. Än idag står de utmed Tour de France och ger cyklisterna något att äta och dricka. Vilket genidrag att döpa bistron till Le Velo (cykeln)! Nu ser jag fram emot att skriva artikeln.
Min story då? Den finns här, i mina blogginlägg. I ett års tid har jag berättat om min och Textings resa. För ett år sedan visste jag inte om jag fått min sista lön, idag avlöser jobben varandra. Jag är tacksam för min story så här långt och ser med spänning fram emot fortsättningen.
Glöm inte:
Historier finns överallt, varje dag. På jobbet, i tunnelbanan, hemma … Anteckna dina upplevelser, spara och plocka fram dem när de behövs.
Kul och levande, det du skriver om storytelling, Ingela. Känner mig inspirerad att tänka mer i de banorna😃. Gillar oxå ditt sätt att skriva, med en lätthet och tillgänglighet som gör att man (jag) vill läsa mer.
Tack för senast vill jag oxå säga😊.
Tack Kim! Vi får ses igen efter sommaren. Du skulle behövas som gästföreläsare på ALLA utbildningar.