Skriv som en journalist

journalist

För tio år sedan gick jag Poppius Journalistutbildning. Det var före tidningarnas tuffa digitaliseringsresa. Innebär det att allt jag lärde mig då är passé idag? Har det journalistiska hantverket blivit dammigt? 

Svaret är nej. Sökmotorerna älskar de journalistiska skrivreglerna. Just nu sitter jag och förbereder en powerpointpresentation som jag ska använda på en kurs i kommunikation i sociala medier (på yrkeshögskolan Nackademin). Min del i utbildningen handlar om att skriva text för nätet. Mitt budskap idag är identiskt med det som mina lärare på Poppius predikade 2007:

  • skriv det viktigaste först
  • använd ett enkelt och tydligt språk
  • fokusera på rubrik och ingress
  • mellanrubriker hjälper läsaren genom texten

Google ”läser” på (nästan) samma sätt vi gör när vi bläddrar i Dagens Nyheter. Konsten ligger i att fånga intresset snabbt och att vara relevant. Kanske är det därför många tidningar trots domedagsprofetior lyckats anpassa sig i den digitala världen. Även om spridningen är annorlunda idag är hantverket detsamma. George Orwell sa på sid tid:

Använd aldrig ett långt ord är du kan använda ett kort. Om det går att stryka ett ord, stryk det alltid!

Nyhetsjournalisterna har kanske haft tur trots allt. Google gillar det som de är experter på.

För skribenter har det viktigaste alltid varit att läsaren ska förstå texten och ta till sig budskapet. Mina Poppiuslärare pratade om mottagaranpassning och om att hitta rätt ton. Idag gör vi ”personas” och väljer tonalitet efter kanal. LinkedIn eller Facebook? Text eller rörligt? Sälja eller inspirera?

Tillbakablick för framtiden

Sitter och blir lite nostalgisk över mina gamla skrivövningar från journalistutbildningen. Vad hade jag för drömmar? Var planen redan då att starta eget? Jag minns inte. Mitt självförtroendet stärktes i alla fall. Jag slutade anlita externa konsulter för texter och min roll på Bokningsbolaget kom allt mer att bli en ”content manager” (fast titeln inte fanns då).

Inser hur inte ute mitt Poppiusdiplom är. Bland anteckningarna hittar jag massor av material om källkritik. Vad kan väl var mer dagsaktuellt? Det får bli nästa powerpoint!

Kanske vill du och dina kollegor få tips på hur ni ska tänka när ni skriver säljande offerter eller texter för nätet. Slå en signal 070 527 92 54 eller skicka ett mejl så kan vi sätta ihop en workshop.

journalist

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *