Omedvetet agil

Förändringsbenägen

 Ingenting kommer att vara som idag i morgon.

Att arbeta agilt är det som gäller idag. Det handlar om förmågan att snabbt anpassa sig till förändring. Min mest oanade utmaning sedan jag startade eget är att jag tackade ja till att vara ”medlärare” på en kurs i affärsutveckling och agil projektledning. 

Vad var det som hände? Hur hamnade jag här? Jag står längst fram i ett klassrum framför 30 elever som läser ”Sociala medier” på yrkeshögskolan. De flesta är runt 25 och har ingen aning om hur världen såg ut före internet.

Vad ser de när de tittar på mig? I sämsta fall en patetisk dinosaurie som tror att hon vet nåt, i bästa fall en erfaren marknadschef som försökt hänga med i utvecklingen. Ingen kan iallafall anklaga mig för att vara förändringsobenägen. Mitt förhållningssätt (och även ledarskap tror jag) har alltid varit agilt – utan att jag vetat om det.

Sociala medier i organisationen

Jag hade inte hunnit sluta min anställning i våras förrän jag fick frågan om jag kunde tänka mig att kliva in i skolans värld. De sökte någon med erfarenhet av implementering av sociala medier i företag. Att jag kände mig tveksam är en underdrift. Skriva är min grej – inte prata. ”Försök att inte tänka kvinnligt” var svaret jag fick av kursledaren när jag sa att jag skulle fundera på saken. Det bet! Min könstillhörighet får aldrig utgöra ett hinder. Så nu står jag och blickar ut över klassen – fortfarande undrande över vad jag gör här.

Eleverna är underbara och kan allt om sociala medier. Jag lär mig massor. Frågan är vad de lär sig. Flera har uttryckt sin oro över framtiden. ”Kommer det vi lär oss nu fortfarande vara aktuellt när vi kommer ut?” Svaret på det är naturligtvis nej. Ingenting kommer att vara som idag i morgon.

Förändring är möjlighet

Under ett helt år har de gått olika kurser i hur de ska arbeta i sociala medier. Kanske är ”vår” del i utbildningen den mest hållbara. Att lära sig arbeta under ständig förändring är en förutsättning för att lyckas. Morgondagens ledare och medarbetare kan inte luta sig tillbaka och säga: ”Så här har vi alltid gjort och det har fungerat bra”. Det skulle  innebära ett snabbt slut för det företaget!

Min förhoppning är att eleverna framför mig kommer att minnas mig som urtidsdjuret som anpassat sig och överlevt. Ett agilt exempel från verkligheten.

agilt

Här delar jag med mig av lite tips från min del i kursen:

Att tänka på – policys sociala medier:

  • Tydliga riktlinjer från företagsledningen
  • Vem svarar på vilka kommentarer, hur & var?
  • Affärsmässighet (du är inte privat). Var tydlig med vad & vem du representerar
  • Vem äger kanalen/inlägget (marknad, kommunikation, HR, kundtjänst, affärsutveckling…)
  • Säkerhet – vad är hemligt?
  • Värderingar/varumärke/kärnvärden
  • Bildpolicy
  • Språk – tonalitet & ärlighet

Implementering av sociala medier:

  • Utbildning för medarbetare inklusive ledning i sociala medier (skapa en win win situation)
  • Diskussioner & workshops
  • Tydlig ansvarsfördelning
  • Sätt sociala medier i ett sammanhang – en del i affärsplanen
  • Medarbetare är potentiella ambassadörer. Vad är de beredda att dela? OBS:  frivilligt!

Fyll i din e-post så får du nyhetsbrev med tips och blogginlägg:


Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *