Jämtlandstriangeln motsols

Jämtlandstriangeln

Stekande sol, åska med hagel stora som pingisbollar och oförglömliga måltider. En vandring utmed Jämtlandstriangeln överraskar på många sätt. Sträckorna mellan Storulvån, Blåhammaren och Sylarna lockar både erfarna vandrare och nybörjare.

Jämtlandstriangeln utgår ifrån fjällstationen STF Storulvån en knapp timme ifrån Åre. Många inleder eller avslutar sin vandring med en övernattning här. Rummen är fina och maten vällagad. Finns det ork och tid finns kortare vandringar på slingrande stigar bland dvärgbjörk, fjällbäckar och hängbroar runt husknuten. Dessutom ligger Getryggen utanför dörren.

Rutinerade fjällvandrare bokar boende utmed Jämtlandstriangeln i god tid. Dit hörde inte vi. En impulsartad idé, två veckor före avresa, resulterade i boende i sovsalar för hundar (fast vi inte har några) och ett tajt dagsschema som inte gav tid för någon toppbestigning. Den tre dagar långa vandringen blev ändå en av sommarens höjdpunkter.

Vi valde att börja vårt äventyr med en övernattning i Åre. Det är en helt annat stämning i byn på sommaren. Sportlovsveckornas trängsel och partyn lyser med sin frånvaro. Slalompjäxor har bytts ut mot cykelskor och vandringskängor. Även om det råder ett avslappnat lugn håller hotell och krogar öppet. Vi njöt av alla hotellrummets alla bekvämligheter innan de stundande nätterna i sovsalar.

Vi visste att vår första vandringssträcka inte skulle ta hela dagen så vi passade på att stanna till vid Tännforsen. Några mil från Åre på vägen mot Storulvån ligger Sveriges största vattenfall. De öronbedövande vattenkaskaderna är mäktiga och det pirrar i magen när du står vid kanten och tittar ner i det vita skummet.

Sommaren 2018 var extremt varm. Även i fjällen. Den positiva konsekvensen var avsaknaden av mygg. Den negativa var att torka och extremväder följde med värmen. Vår vandring upp till Blåhammaren från Storulvån var behaglig. Lagom lutning, skön temperatur och torrt på marken. Eftersom vi bokat boende på fjällstationerna var packningen lätt. Allt gick som på en dans men när vi närmade oss STF Blåhammaren drog ett dramatiskt åskoväder in över fjället. Vi hinner precis innanför dörrarna på fjällstationen när åskan slår ner. Bokstavligen. Blåhammaren blir utan el och vatten. Med hjälp av reservaggregat lyckades personalen (som var coollugna) servera en fantastisk trerättersmiddag. Vi somnade otvättade till ljudet av alla snarkningar i sovsalen. Det var skönt att vakna på morgonen och kliva ut i den friska luften.

Etappen mellan Blåhammaren och Sylarna är den längsta av de tre. Det var en härlig känsla att vara så långt ut på fjället redan vid start. Doften av myr och vilt, synen av renar som skuttar mellan kullarna och glittret från de kristallklara sjöarna. Tidpunkten för vår strapats låg mitt i juli så vi hade ställt in oss på att leden skulle vara en autostrada för vandrare. Så var det inte. Mestadels såg vi inte en kotte. Det var tyst och ödsligt, precis som det ska vara på fjället.

Även denna dag övergick sol i åska. Nu var vi mitt ute på kalfjället och fick slänga ner oss i en grop. Blixten slog ner inte långt ifrån oss och vi blev attackerade av hagel stora som studsbollar. Då var vi inte så kaxiga där vi låg tryckta mot marken. Upprätta hade vi varit de högsta punkterna i området. Det värsta ovädret drog över och fyllda av ödmjukhet och respekt inför naturens krafter kunde vi så småningom fortsätta upp mot Sylarna.

Dyngsura kom vi fram till fjällstationen som ligger vid foten av det mäktiga bergsmassivet Sylarna. Där fanns både el och vatten och vi kunde värma oss i bastun och unna oss ett glas vin i baren innan middagen. En gryta med långkok ställdes fram på bordet. Nybakat bröd och jämtländska ostar. Sällan har väl en middag varit så god.

Här hade vi gärna stannat en dag till och gjort ett försök att bestiga Sylarna. Särskilt med tanke på vädret som mötte oss nästa morgon. Klarblå himmel och stekande sol. Triangelns sista sträcka tillbaka till Storulvån var en ren njutning. Utför i sommarvärme och inte ett  mygg. Svenska fjällen visade sig från sin bästa sida och redan i bilen började vi planera nästa års fjällvandring. Helags eller kanske Kungsleden?

Jämtlandstriangeln:

Fjällstationerna STF Storulvån, STF Sylarna och STF Blåhammaren utgör de tre punkterna i Jämtlandstriangeln.

Boka boende och måltider i god tid.

Hur ska jag tänka?

Här tipsar Svenska Turistföreningen STF om vad du ska tänka på när du packar inför en vandring mellan olika fjällstationer. En lämplig ryggsäck om du sover på vandrarhemmen bör rymma 40–65 liter. Kolla gärna upp vad som går att köpa på fjällstationerna så kan du hålla nere packningen ytterligare.

• Reselakan eller en lätt sovsäck, resehandduk. Det går ofta att hyra sänglinne om du vill minska på packningen ytterligare.
  • Tofflor eller dylikt att ha inomhus.
  • Kontrollera vad fjällstationen erbjuder.
  • Karbinhakar på ryggsäcken för att hänga upp saker på tork.
  • Ett lättare ombyte till middagen. Det är skönt att ta på sig något torrt.
  • STF:s medlemskort som ger rabatt på det ni inhandlar.
  • Karta och kåsa.
  • Regnställ (vantar & mössa) och sist men inte minst: ett par sköna vandringskängor.