Att sälja en produkt är en sak. Att sälja sig själv en helt annan. Den största utmaningen med att starta eget tjänsteföretag är att du bara har dig själv att erbjuda. Typsikt svenskt eller kvinnligt? Jag vet inte – men läskigt är det!
Jag tänker tillbaka på alla säljutbildningar. ”Le, det syns genom telefontråden”, ”Var elefant, inte krokodil”, ”Lek att du är kunden”. Säljcoacherna slog knut på sig själva för att hitta nya unika metoder. Vi fick piskor, morötter och pärmar fyllda med säljmål och uppföljning. Men aldrig har någon någonsin berättat hur jag säljer mig själv, när produkten är jag.
Personliga USP:ar
I skolan fick vi absolut inte att lära oss det. Det får de inte idag heller. Svagheter är vi duktiga på att rabbla upp, men styrkor… Varför är inte det ett ämne på skolschemat: ”Hitta dina unika säljpunkter” (USP=Unique Selling Points).
När jag berättar min historia (marknadschef & delägare) har jag inga problem. Det är roligt att kontakta en hotellchef som känner till min bakgrund. Men när ska jag ringa en person som jag inte har någon relation till börjar jag svettas.
Ensam kvinna kan
Jag skulle kunna låtsas att jag inte är själv i bolaget. ”Vi på Texting…”, ”mina duktiga medarbetare…”. Hade jag varit man hade det kanske också varit lättare. Hur många felrekryteringar har jag inte upplevt på grund av vissa mäns förmåga att överdriva sina kompetenser.
Nu tänker jag varken bli man eller ljuga. Mitt mantra är ”jag kan” och följande hjälpstolpar har jag satt upp för mig själv:
- Att vara förberedd
- Att vara intresserad
- Att vara sann och äkta
- Att vara mig själv och tro på det jag erbjuder
Har du några tips eller erfarenheter att dela med dig av? Skriv en kommentar!
Jag som känner dig vet att du kan, frågan är bara hur man får alla andra att förstå det du kan.
Det många glömmer bort i införsäljningen av sig själv, sitt företag, sin produkt eller sin tjänst är:
”100 knack, 10 snack, 1 tack”
Gör du inte knacken så får du heller inte tacken. Ren enkel logisk matematik.
TIPS:
Jag har märkt att ett pappersbrev med handskriven adress på kuvertet ger väldigt fin effekt (trots min urusla handstil)
Gärna ett fint kuvert och fint brevpapper och utvalda frimärken. Funkar på kvinnor såväl på män.
Du har förmågan att formulera dig personligt, så vad passar då bättre än ett personligt pappersbrev.
När sedan kunden bör fått ditt brev ringer du upp och frågar: Har du fått mitt brev? Har du hunnit läsa?
Och tänk på att det vanligaste svar en säljare får är: Nej tack.
men det är ingen fara, det svaret sitter i ryggmärgen på inköpare.
Tack Jonas, du är nog den bästa säljare jag träffat. Jag har aldrig fattat att du sålt, jag har bara köpt! Förtroende och ärlighet är det som varar längst.
Tack Ingela för de fina orden. Det kommer jag leva på lääääääänge.