Marknadsplaner är som nyårslöften. Året börjar bra med goda intentioner. ”Varje vecka ska jag göra inlägg på Facebook och publicera minst en bild på Instagram, jag ska blogga och skicka nyhetsbrev…” I januari är aktiviteten hög, i februari också, i mars börjar det falna. ”Det är ju så mycket annat som kommer i vägen”. Aktiviteterna går att jämföra med trängseln på gymet. Fram emot sommaren är det rätt ödsligt.
Sociala medier och content marketing är mycket mer tidskrävande än den traditionella marknadsföringen. Alla har inte hängt med eller tagit innehållet på allvar. Resurserna ser ofta ut därefter. Jag har hört om chefer på stora svenska företag som bett sina barn fixa företagets Facebookinlägg på väg hem från skolan. Seriöst?!
Det var bättre förr – not
På printannonsernas tid kunde du boka upp plats och producera materialet i januari. Sen var det klart. Nu, när Google gjort Content till King, är det ständigt aktuellt innehåll som krävs. Det tar tid och kräver kontinuitet. Budskapen ska inte bara formuleras, de ska förses med bilder, helst rörliga, och de ska spridas.
Gör en innehållsstrategi
Uthållighet och envishet är superviktigt. Ännu viktigare är det att lyfta in innehållet i företagets strategi. Diskutera syfte, budskap, målgrupper och tonalitet. Vilka ska involveras? Vem har ansvar för vad? Och vad har ni för budget? Det är först när alla bitar är på plats och förankrade som innehållet kan bli mer än ett nyårslöfte.
Mitt löfte 2017 för Texting är att blogga en gång i månaden och skicka mejl varannan. Mina kunder får mycket mer…
Hur ser din innehållsstrategi ut?