Den som bryter upp och startar eget vid 55 får stå ut med en hel del förutfattade meningar. Att dessutom vara kvinna i en rik Stockholmsförort förbättrar inte saken.
”Vad skönt för dig att sluta nu på våren”. ”Vad bra för din trädgård”. ”Nu kan du ta upp golfen”. JAG SKA INTE GÅ I PENSION! JAG HAR STARTAT EGET OCH SKA JOBBA MED CONTENT MARKETING!
Visst, nu kan jag gå ut i trädgården en liten stund varje dag, jag har anmält mig till en golfkurs och när solen skiner tar jag med mig lunchen ut. Men när jag satt på kontoret i Nacka Strand fick vi dagliga fikabesök, lunchmötena var ofta långdragna och timmarna i konferensrummet var ineffektiva. Nu är det färre ogräs i rabatten och jag får lika mycket gjort vid datorn.
Affärsidé i tiden
”We are all in the content business now”. Orden är Lesley Penningtons. Hon är grundare av Bemz, e-handelsbolaget som säljer personliga överdrag till IKEA-möbler. Det är tack vare en genomtänkt innehållsstrategi som hon har gjort succé. Jag hörde henne förra veckan på en föreläsningsdag arrangerad av Google. Samtliga talare gav mig bekräftelse på att jag är på rätt väg. När allt blir digitaliserat är det med hjälp av content marketing (innehållsmarknadsföring) som företag kan sticka ut och hitta nya kunder.
Jag må vara till åren, men min affärsidé är det inte. Jag har startat eget för att få arbeta med det jag brinner för och jag kommer aldrig att gå i pension.
Tips för bra content:
- Ta reda på vad som berör dina läsare
- Särskilj dig
- Skriv bara det som är relevant
- Gör ett material som är så attraktivt att det är värt att beställa
- Skicka nyhetsbrev som kunden vill ha och som de saknar om de inte får
Har jag glömt nåt? Vad tycker du krävs i ett bra innehåll?