Den blomstertid… dags att uppdatera LinkedIn

skolavslutning

Det vilar något vemodigt över skolavslutningstider. Det är glädje och fest men också avsked och avslut. I år tar min yngsta studenten och på Nackademin har jag examinerat Digitala Strateger. Lika skönt som de tycker att det  är att lämna skolvärlden lika läskigt är det att kliva ut i det okända.

Vad är det viktigaste att göra när skolan är slut? Uppdatera profilen på LinkedIn! I vår digitala tid, där allt kretsar kring sociala medier, har det klassiska CV:et blivit sekundärt. Visst – du måste ha ett, men många företag går direkt till de sociala kanalerna. Därför måste du vara attraktiv där!

Några saker att tänka på när du uppdaterar din profil på LinkedIn:

  • Vem är du, vad vill du utstråla? Fundera på ditt personliga varumärke.
  • Fotot är viktigt – men det ska vara professionellt.
  • Utveckla nätverk: Vem vill du ha kontakt med? Skicka förfrågningar, gå med i relevanta grupper, följ intressanta företag.
  • Var aktiv, tipsa, posta uppdateringar.
  • Visa din kompetens. Vad kan du? Visa gärna siffror.
  • Kommentera & gilla – var social!
  • Var passionerad men kortfattad och relevant.
  • Använd nyckelord (de ord som du vill bli hittad på).
  • Bakgrund – gärna volontärarbete.
  • Följ företagsledare och experter som du är intresserad av.
  • Använd inte buzz-ord (”spindeln i nätet”, ”många bollar i luften”).
  • ”Endorsa” och be andra att bekräfta dina färdigheter (skills).
  • Uppdatera profilen regelbundet.

Lär genom att lära

Vilken digital strategi är bäst för en hiphopartist? Var finns målgruppen för rawfoodglass? Hur blir en kampanj mot sexualbrott viral? Det är bara några exempel på saker jag har fått lära mig under det här läsåret. Att stå längst fram och spegla mig i 30 elever har dessutom lett till nya insikter om mig själv. Bra och dåliga. Förhoppnings har studenterna lärt sig massor under sin utbildning – jag har det garanterat!

#jaghöjervolymenviral kampanj

Under våren har jag haft förmånen att få följa en klass som skapat en verklig viral kampanj. Eleverna, som studerar kommunikation i sociala medier, har gjort ett upprop mot sexualbrott på festivaler. Under #jaghöjervolymen har de brutit tystnaden kring den normalisering som sker. Det finns en osäkerhet kring var gränsen går för vad som är lagligt och inte. Det ville klassen ändra på genom att informera och engagera. Kampanjen har blivit en viral succé. Engagemanget är stort, följarna många, media och kändisar har hakat på. Gå gärna in på jaghöjervolymen.se och höj volymen du också!

Låt sommaren bli en tid av glädje och fest!

Lämna en kommentar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *