Vilken oerhörd kraft det finns i sociala medier! Negativ och positiv. Trumpkampanjen är exempel på det första och #metoo på det andra. Vi lever i en tid då det inte går att vika för styrkan och makten i sociala medier. Ändå är det förvånansvärt många företag som fortfarande inte har en strategi för hur och var de ska synas.
Jag följer många företag för att studera deras olika sätt att använda sociala medier. Det är både roligt och intressant. Det syns tydligt vilka som sköter Facebook med vänstra handens lillfinger och vilka som tillsatt seriösa resurser. Det är en väsentlig skillnad på att lägga upp privata bilder på Instagram mot att sprida ett budskap till utvalda målgrupper med ett specifikt mätbart syfte.
Med vindens hastighet
Att få vara med och undervisa unga vuxna elever i kommunikation i sociala medier är lika spännande som lärorikt. Kunskapsnivån är hög, diskussionerna heta och synen på morgondagen varierande. De flesta har stort framtidshopp. De vet att de är eftertraktade därute. Andra är mer oroade. Förändringstakten är lavinartad. Det går utför för Snapchat som var så inne för ett år sedan. Ny lagar tillkommer och källkritiken är omdiskuterad. Är den kunskap eleverna lär sig idag relevant imorgon?
Som företagare gäller det verkligen att hålla sig à jour med vad som händer. Facebook håller på att ta över den digitala arenan. Snart kanske det inte behövs någon egen hemsida – allt kommer att ske på Facebook. I dagarna lanserar de en chattfunktion för företag. Så smart – de tvingar oss att ständigt vara där och kan plocka ännu fler annonskonton från andra medier.
Det gäller att stå på stadig mark
Förändringstempot är så högt att det är lätt att tänka att det inte är någon idé att göra något; ”Det kommer ändå att vara försent”. Men en genomtänkt strategi över vilka du vill nå, med vilket budskap och när är aldrig fel. Är det något som eleverna på Nackademin får lära sig så är det det. Swotanalyser, personas och contentplaner.
Kanske behöver ditt företag också en stabil grund att stå på när det viner därute? Mejla mig så kan diskutera mera!